1 Minestra di piselli di Altamura

Erwtensoep uit Altamura.
Vorige week heb ik deze soep recept uit het boek Jamie’s Italië gemaakt. Uiteraard heb ik het recept aangepast. Op een of andere manier lukt het niet om een recept in zijn geheel te volgen.
Ik heb 200 gram spaghetti gebruikt en vijf van mijn handen met doperwten. Blijkbaar heeft Jamie enorme handen want de doperwten moest je zoeken tussen de spaghetti. De munt heb ik weggelaten want daar houd ik niet zo van.
Het was een lekkere simpele soep die binnen twintig minuten op tafel staat.

Ingrediënten:
Olijfolie
2 middelgrote uien, fijngehakt.
4 flinke handen vers gedopte erwten (ik heb erwten uit de diepvries gebruikt)
1 liter kippenbouillon
250 g spaghetti in stukjes van 2,5 cm
zeezout en zwarte peper uit de molen
desgewenst: verse munt, basilicum en rozemarijn, 1 takje van elk
extra vierge olijfolie
Verse bladpeterselie, gehakt.

Bak de uien 10 minuten op laag vuur in een flinke scheut olijfolie. Doe de erwten en de bouillon erbij en laat aan de kook komen. Voeg de kruiden toe.
kook ondertussen in een pan gezouten water de spaghetti, kook ze de halve bereidingstijd die op de verpakking staat aangegeven. Giet af en voeg aan de soep toe. Laat de spaghetti verder gaar koken.

Proef de soep als de spaghetti gaar is, haal de kruidentakjes uit de soep en voeg desgewenst zout en peper toe. Garneer met bladpeterselie.

Geef een reactie

